شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان/ روزه حقیقی چیست؟
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۸۵۹۵۷
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، دعای روز اول ماه رمضان به شرح زیر است:
بسماللهالرحمنالرحیم
اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ
خداوندا، روزهام را در این روز مانند روزه روزهداران بدار
وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ
و شبزندهداریام را مانند شبزندهداری شبزندهداران قرار ده
وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ
و مرا در این روز از خواب بیخبران بیدار کن
وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ
و گناهم را در این روز ببخشای، ای معبود جهانیان
وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیا عَنِ الْمُجْرِمِینَ
و از من درگذر، ای در گذرنده گنهکاران
حجتالاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی استاد اخلاق در شرح این دعا اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) فرمودند: ای مسلمانان آگاه باشید چه بسیارند کسانی که از شبزندهداری و عبادت شبانه جز رنج بیداری در شب بهرهای دیگر ندارند و بسیارند کسانی که از روزه جز تحمل گرسنگی و تشنگی بهره دیگری ندارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
لازم است که انسان به کیفیت روزه و عبادت خود در این ماه توجه کامل داشته باشد تا از این ماه بهره کامل ببرد.
حضرت رسول اکرم (ص) در ادعیه هر روز این ماه، از خداوند درخواستهایی دارند که موجب تعالی عبادت و بندگی در این ماه است.
خواستههای روز اول ماه مبارک رمضان
از روزهداران واقعی باشد.
از شب زندهداران حقیقی باشد.
از خواب غفلت بیدار شود.
گناهان بخشیده شود.
گذشت و بخشش خداوند شامل حال او شود.
«اللّهُمَّ اجْعَلْ صِیامِى فِیهِ صِیامَ الصَّائِمِینَ»
روزه حقیقی روزهای است که ثمره آن فقط تحمل گرسنگی و تشنگی نباشد بلکه انسان زبان را از دروغ نگه دارد، چشم را از دیدن هر چه حرام است بپوشاند، دعوا و منازعه را ترک نماید، حسادت ننماید، غیبت نکند، غضبناک نباشد، ترک دشمنی نماید، آزار و اذیت دیگران نکند و در کارهای خیر و عبادی و نوافل سستی ننماید تا روزهاش وسیله قرب به سوی خدا باشد.
«وَ قِیامِى فِیهِ قِیامَ الْقائِمِینَ»
عبادت مرا عبادت واقعی قرار بده و شب زندهداریم را شب زندهداری حقیقی قرار بده که نتیجهاش تحمل بیداری شب نباشد بلکه رسیدن به مقام عبودیت و بندگی خدا باشد که اگر اینطور شود، به هدف خلقت رسیدهایم.
در سوره ذاریات آیه ۵۶ داریم: جن و انس را جز برای اینکه مرا بپرستند نیافریدیم.
در فرمایش امام صادق (ع) به عنوان بصری برای مقام عبودیت ۳ علامت آمده است. یکی از آنها این است که بنده، خود را مالک چیزی نداند. بندگانی که در مرحله عبودیت خداوند هستند، به دنیا رغبتی ندارند و دنیا را مانند زندان میدانند (الدُنیا سِجْنُ المُؤمِن).
وقتی رغبت دنیا از قلبشان خارج شد، خداوند نوری را در قلب آنها جایگزین میکند که از هر عمل خلاف رضای خدا تنفر داشته و از باطل گریزان باشند.
«وَنَبِّهْنِى فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِلِینَ»
در منطق اهل ایمان، همه انسانها در حال سیر و سفر بهسوی حضرت حق هستند.
در سوره انشقاق آیه ۶ میفرماید: ای انسان، یقیناً تو با کوشش و تلاشی سخت به سوی پروردگارت در حرکتی، پس او را [در حالی که مقام فرمانروایی مطلق و حکومت بر همه چیز ویژه اوست و هیچ حکومتی در برابرش وجود ندارد] دیدار می کنی.
انسان در حال سفر، هرچند سفر مادی باید در حالت بیداری و توجه کامل باشد تا به طرف مقصد حرکت کند. زاد و توشه مناسب بردارد، مرکب مناسبِ راه را داشته باشد، موانع راه را بداند.
بدیهی است که با حالت خوابآلودگی و بیتوجهی و غفلت، سفرهای مادی سرانجام ندارد، چه رسد به سفر معنوی به سوی حق. به خاطر همین اهل معرفت، اولین مقام سلوک را یقظه (بیداری و توجه) میدانند و مقابل این حالت غفلت است و بیخبری.
در قرآن کریم غفلت از منکرات شمرده شده است. سوره اعراف آیه ۲۰۵ میفرماید: و هرگز از غافلان مباش.
باید از غفلت دور بود. انسان غافل مانند کرم ابریشم دورِ خودش را در این دنیا میتند و گرفتار آن میشود و دیگر از زندان دنیا خلاص نمیشود. اگر از این پیلهای که خود درست کرده است رها نشود، از بین میرود، بدون اینکه به نتیجهای برسد که برای آن خلق شده است.
«وَهَبْ لِى جُرْمِى فِیهِ یَا إِلهَ الْعالَمِینَ»
انسان سالک وقتی از غفلت و بیخبری دور شد متوجه میشود که برای رسیدن به مقصد و مقصود نیاز به یک شستشوی باطنی دارد و آن پاک شدن از گناهان است پس درخواست بخشش میکند.
«وَاعْفُ عَنِّى یَا عافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ»
سوره آلعمران آیه ۱۳۵ میفرماید: و آنان که چون کار زشتی مرتکب شوند یا بر خود ستم ورزند، خدا را یاد کنند و برای گناهانشان آمرزش خواهند؛ و چه کسی جز خدا گناهان را می آمرزد؟
انسان نیاز به طهارت و پاکی باطن دارد و این پاکی یا از گناه است یا از ظلم به خویش است. بر خویشتن ظلم کردهاند که چرا درون را از رذائل پاک نکردند، چرا درون را به فضائل آراسته ننمودهاند، چرا نور خدا در وجودشان جلوهگر نیست.
بنابراین هم از ارتکاب معاصی طلب بخشش باید کرد و هم از ظلم بر خویش و این با دو عبارت از خداوند خواسته شده است:
«یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ»
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: ماه رمضان روزه استاد اخلاق شب زنده داری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۵۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلمان اگر در کارشان غفلت کنند سرنوشت یک جامعه به خطر میافتد
حجتالاسلام محسن ملک پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: 12 اردیبهشت سالگشت شهادت معلم انقلاب، علامه مرتضی مطهری (ره) است که به روز معلم نامگذاری شد تا از این قشر عظیم فرهنگی و خدوم تقدیر شود؛ که از همینجا از همهکسانی که در امر تعلیم و تربیت نقش دارند تشکر و قدردانی میکنم، به تعبیر رهبر معظم انقلاب همه ما منتدار شما هستیم و عرض خدا قوت و خسته نباشید دارم، معلمان چشموچراغ ملت هستند؛ باید به آنها توجه کرد و جایگاهشان را باید بیش از اینقدر دانست.
وی افزود: یکی از کسانی که در قبل انقلاب و بعد انقلاب در عرصه جهاد تبیین کمنظیر بود، شهید مطهری است، او با دقت تمام شبهات مختلف فکری و عقیدتی و فلسفی و اخلاقی که در آن روزگار جوانان مواجه بودند را شناسایی میکرد و با استفاده از فرهنگ ناب قرآن و عترت پاسخ میداد، هر جا میدید در گفتار و نوشتاری تفکرات غربی و شرقی را با اسلام مخلوط میکنند، بالصراحه در مقابل التقاط میایستاد، بهخصوص تفکرات لیبرالیستی و کمونیستی را عالمانه و منصفانه نقد و بیاعتبار کرد.
ملکپور تصریح کرد: شهید مطهری، توطئههای فکری را شناسایی میکرد و از بین میبرد، یکی از توطئههای استعمار که از دوران مشروطه شروعشده بود، تعلیم افرادی بود به نام منورالفکر و روشنفکر که بتوانند با بیان و قلم و رفتارشان سیاستهای استعماری اسلامزدائی در مسیر غربزدگی را در ایران هدایت کنند، مردم مسلمان اما غربزده باشند و همه تلاش اینها این بود که هویت اسلامی ملت را از درون از بین ببرند، در بینشان معمم هم بود.
وی اظهار داشت: شما با نمونههای امروزی این قشر کاملاً آشنا هستید؛ در این سالهای بعد از انقلاب صحبت میکنند. بودند و هستند و حرف هم زیاد میزنند. حاضرند کشور را دودستی تقدیم غرب کنند. در اوج مبارزه با دشمن، چه اقتصادی، چه سیاسی و چه فرهنگی از کنار پرچم کشور جعلی و متخاصم عبور میکنند. حاضر نیستند پایشان را بگذارند که بگویند ما دوست آن تفکر هستیم. شهید مطهری چهره واقعی این افراد را بابیان صریح، قول سدید و روش قاطع خودش روشن کرد. جای اینگونه جهادهای تبیین در این روزها خالی است.
حجتالاسلام محسن ملک پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «جهانبین نیوز»، اظهار کرد: 12 اردیبهشت سالگشت شهادت معلم انقلاب، علامه مرتضی مطهری (ره) است که به روز معلم نامگذاری شد تا از این قشر عظیم فرهنگی و خدوم تقدیر شود؛ که از همینجا از همهکسانی که در امر تعلیم و تربیت نقش دارند تشکر و قدردانی میکنم، به تعبیر رهبر معظم انقلاب همه ما منتدار شما هستیم و عرض خدا قوت و خسته نباشید دارم، معلمان چشموچراغ ملت هستند؛ باید به آنها توجه کرد و جایگاهشان را باید بیش از اینقدر دانست.
وی افزود: یکی از کسانی که در قبل انقلاب و بعد انقلاب در عرصه جهاد تبیین کمنظیر بود، شهید مطهری است، او با دقت تمام شبهات مختلف فکری و عقیدتی و فلسفی و اخلاقی که در آن روزگار جوانان مواجه بودند را شناسایی میکرد و با استفاده از فرهنگ ناب قرآن و عترت پاسخ میداد، هر جا میدید در گفتار و نوشتاری تفکرات غربی و شرقی را با اسلام مخلوط میکنند، بالصراحه در مقابل التقاط میایستاد، بهخصوص تفکرات لیبرالیستی و کمونیستی را عالمانه و منصفانه نقد و بیاعتبار کرد.
ملکپور تصریح کرد: شهید مطهری، توطئههای فکری را شناسایی میکرد و از بین میبرد، یکی از توطئههای استعمار که از دوران مشروطه شروعشده بود، تعلیم افرادی بود به نام منورالفکر و روشنفکر که بتوانند با بیان و قلم و رفتارشان سیاستهای استعماری اسلامزدائی در مسیر غربزدگی را در ایران هدایت کنند، مردم مسلمان اما غربزده باشند و همه تلاش اینها این بود که هویت اسلامی ملت را از درون از بین ببرند، در بینشان معمم هم بود.
وی اظهار داشت: شما با نمونههای امروزی این قشر کاملاً آشنا هستید؛ در این سالهای بعد از انقلاب صحبت میکنند. بودند و هستند و حرف هم زیاد میزنند. حاضرند کشور را دودستی تقدیم غرب کنند. در اوج مبارزه با دشمن، چه اقتصادی، چه سیاسی و چه فرهنگی از کنار پرچم کشور جعلی و متخاصم عبور میکنند. حاضر نیستند پایشان را بگذارند که بگویند ما دوست آن تفکر هستیم. شهید مطهری چهره واقعی این افراد را بابیان صریح، قول سدید و روش قاطع خودش روشن کرد. جای اینگونه جهادهای تبیین در این روزها خالی است.
امامجمعه فارسان با اشاره به اینکه ما امروز در حال سپری کردن گام دوم انقلاب به سمت پیشرفت و تمدن سازی هستیم گفت: تربیت نسل جوان مؤمن انقلابی که لازمه پیشرفتِ تعهد محورِ مبتنی بر ارزشهای اسلامی و انقلابی است و این مهم صورت نمیگیرد مگر وقتیکه غفلتهای سالهای گذشته که در تعلیم و تربیتمعلم تراز انقلاب اسلامی داشتهایم را با احیاء دقیق دانشگاه فرهنگیان و تربیت و استخدام معلم تراز، جبران کنیم.
حجت الاسلام ملک پور با تاکید بر اینکه ما معلم تراز اول کم داریم گفت: همه سعادتها و همه شقاوتها انگیزهاش از مدرسهها میباشد و کلیدش در دست معلمین است.
وی گفت: تحولی که حضرت آقا فرمودند، باید در نظام آموزشوپرورش ما در ابعاد مختلف دنبال شود. این جایگاه مهم و مؤثر در سعادت مادی و معنوی جامعه مورد طمع دشمنان است که در همین جریانات اخیر میبینید که چگونه قصد داشتند جلوی رشد و کارایی این مجموعه را بگیرند، حتی شده بهعنوان خیرخواهی با اسنادی مثل ۲۰۳۰ بتوانند ریشه تعلیم و تربیت ما را از بین ببرند این کار را میکنند.
حجتالاسلام ملک پور عنوان داشت: نقش و جایگاه معلم و تأثیرگذاری که در جامعه دارد بر کسی پوشیده نیست. گذشته از تعلیم که تا عالیترین مراحل آموزش فرزندان ما را همراهی میکند، بخشی از تربیت را که والدین باید داشته باشند معلم به عهده دارد. آینده نسل ما دست معلمان است. مأموریت حساسی دارند.
وی افزود: به این تعبیر حضرت آقا از نقش معلم توجه کنید، فرمودند: «اگر بخواهیم یک تشبیه معقول به محسوسی بکنیم، ممکن است نقش یک سوزنبان در مسیر یک قطار، کماهمیت به نظر برسد، لیکن مرگ و زندگیِ کاروانی که در این قطار نشستهاند، به کار این سوزنبان و دقت او بستگی دارد، اگر غفلت کند، فقط در حرفه و شغلش غفلت نکرده است، مسئله جان و سرنوشت یک مجموعه مردمی به او وابسته است. نقش معلم همچنین نقشی است که خود معلمان باید به آن توجه کنند.» یعنی معلم سوزنبان این مجموعه بشری است که میتواند همه را به سمتی هدایت کند.
امروز در حال سپری کردن گام دوم انقلاب به سمت پیشرفت و تمدن سازی هستیم
امامجمعه فارسان با اشاره به اینکه ما امروز در حال سپری کردن گام دوم انقلاب به سمت پیشرفت و تمدن سازی هستیم گفت: تربیت نسل جوان مؤمن انقلابی که لازمه پیشرفتِ تعهد محورِ مبتنی بر ارزشهای اسلامی و انقلابی است و این مهم صورت نمیگیرد مگر وقتیکه غفلتهای سالهای گذشته که در تعلیم و تربیتمعلم تراز انقلاب اسلامی داشتهایم را با احیاء دقیق دانشگاه فرهنگیان و تربیت و استخدام معلم تراز، جبران کنیم.
حجت الاسلام ملک پور با تاکید بر اینکه ما معلم تراز اول کم داریم گفت: همه سعادتها و همه شقاوتها انگیزهاش از مدرسهها میباشد و کلیدش در دست معلمین است.
وی گفت: تحولی که حضرت آقا فرمودند، باید در نظام آموزشوپرورش ما در ابعاد مختلف دنبال شود. این جایگاه مهم و مؤثر در سعادت مادی و معنوی جامعه مورد طمع دشمنان است که در همین جریانات اخیر میبینید که چگونه قصد داشتند جلوی رشد و کارایی این مجموعه را بگیرند، حتی شده بهعنوان خیرخواهی با اسنادی مثل ۲۰۳۰ بتوانند ریشه تعلیم و تربیت ما را از بین ببرند این کار را میکنند.
نقش و جایگاه معلم و تأثیرگذاری که در جامعه دارد بر کسی پوشیده نیست
حجتالاسلام ملک پور عنوان داشت: نقش و جایگاه معلم و تأثیرگذاری که در جامعه دارد بر کسی پوشیده نیست، گذشته از تعلیم که تا عالیترین مراحل آموزش فرزندان ما را همراهی میکند، بخشی از تربیت را که والدین باید داشته باشند معلم به عهده دارد. آینده نسل ما دست معلمان است. مأموریت حساسی دارند.
وی افزود: به این تعبیر حضرت آقا از نقش معلم توجه کنید، فرمودند: «اگر بخواهیم یک تشبیه معقول به محسوسی بکنیم، ممکن است نقش یک سوزنبان در مسیر یک قطار، کماهمیت به نظر برسد، لیکن مرگ و زندگیِ کاروانی که در این قطار نشستهاند، به کار این سوزنبان و دقت او بستگی دارد، اگر غفلت کند، فقط در حرفه و شغلش غفلت نکرده است، مسئله جان و سرنوشت یک مجموعه مردمی به او وابسته است. نقش معلم همچنین نقشی است که خود معلمان باید به آن توجه کنند.» یعنی معلم سوزنبان این مجموعه بشری است که میتواند همه را به سمتی هدایت کند.