تفسیر دعای روز اول ماه رمضان
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۹۵۵۱۱
دعای روز اول ماه مبارک رمضان را با تفسیر آن در اینجا بخوانید.
به گزارش برنا ،در دعای روز اول ماه بندگی آمده است: «خدایا قرار ده روزهام را در این ماه روزه روزه داران واقعی و شب زنده داریام را نیز مانند شب زنده داران و بیدارم کن در آن از خواب بیخبران»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
"اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین، وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین"
«خدایا قرار ده روزهام را در این ماه روزه روزهداران واقعی و شب زندهداریام را نیز مانند شب زندهداران و بیدارم کن در آن از خواب بیخبران و گناهم را بر من ببخش ای معبود جهانیان و درگذر از من ای درگذرنده از گناهکاران «.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان آورده است:
اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ؛ خدایا روزه مرا روزه صائمین قرار بده؛ صائمین چه کسانی هستند؟
سه نوع روزه داریم؛ ۱- روزه عام ۲- روزه خاص ۳- روزه خاص الخاص
روزه عام: همان روزهای است که عموم مردم میگیرند؛ نمیخورند و نمیآشامند، ولی متاسفانه به نامحرم هم نگاه میکند؛ گناه هم میکند؛ حجابش را هم مراعات نمیکند. بنابراین روزه عام روزهای هست که انسان تنها از اموری که روزه را باطل میکند خودداری مینماید.
روزه خاص: روزهای است که روزهدار علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن خودداری میکند اعضاء و جوارحش هم روزه دارد؛ چشمش را هم از معصیت میبندد؛ سحر که روزه میگیرد نیت میکند که خدایا من همه اعضاء و جوارحم روزه است؛ گوشم غیبت نمیشنود، زبانم غیبت نمیکند، و ... این روزه خاص است.
روزه خاص الخاص: این روزه، روزهای هست که غیر از خدا هیچ چیز دیگری در دل روزهدار نباشد؛
ویژگی قائمین
وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ؛ خدایا در ماه رمضان قیام مرا قیام قائمین قرار بده؛ یعنی شب که نماز شب میخوانم، قیامم قیام قائمین باشد، قائمین آنهایی هستند که در نماز از خوف خدا گریه و زاری میکنند.
حاج میرزاعلی محدثزاده پسر بزرگ شیخ عباس قمی(ره) نقل میکرد: پدرم وقتی نماز شب میخواند آن طور از خوف خدا گریه میکرد که ما از صدای گریه ایشان از خواب میپریدیم.
قیام ما را قیام قائمین قرار بده؛ یعنی نماز مرا نماز عاشقانه قرار بده؛ برای نماز شب از خواب باید بپریم نه اینکه ساعت کوک کنیم تا بیدار شویم.
وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ؛ در این روز اول ماه رمضان مرا از خواب غفلت بیدار بکن؛ این هم دعای خوبی است،گناه نکنیم هر لحظه ممکن است مرگ از راه برسد مثلا فلان آقای فروشنده دارد آب توی شیر میریزد، یک مرتبه سکته میکند، مرگ که خبر نمیکند و اینها غفلت است.
وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیاً عَنِ الْمُجْرِمِینَ؛ خدایا در این ماه رمضان مرا ببخش ای خدایی که از گنهکاران میگذری
بیشتر بخوانید دعای روز بیست و نهم ماه رمضان + تفسیر دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان + تفسیر لینک کپی شد ارسال به دیگران وبگردی دعای روزهای ماه رمضان دعای شب های ماه رمضان اعمال روز اول ماه رمضان دعای روز اول ماه رمضان دعای اولین روز ماه مبارک رمضان دعای روز اول ماه مبارک رمضان اعمال شب و روزهای ماه رمضان عناوین مرتبط دعای روز بیست و نهم ماه رمضان + تفسیر دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان + تفسیر دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان + تفسیر دعای روز بیست و ششم ماه رمضان + تفسیر دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان + تفسیر نظر شما نام ایمیل نظر خود را بنویسید: ارسال پربینندهترین اخبار استان ها ۱ تفسیر دعای روز اول ماه رمضان ۲ بدون سحری روزه بگیرید ، کرونا می گیرید! ۳ چگونه روزه گرفتن را برای فرزندان جذابتر کنید؟ ۴ بهترین غذا برای سحری در ماه مبارک رمضان چیست؟ ۵ در سحری و افطاری چه بخوریم و چه نخوریم ؟ ۶ 7حرکت ورزشی مخصوص ماه مبارک رمضان ۷ روزه گرفتن از چه تاریخی واجب شد؟ ۸ دعای روز اول ماه مبارک رمضان ۹ بانگ سحری خوانی ماه رمضان در لرستان ۱۰ تقدیر از مردم لرستان به خاطر همکاری با پلیس در روز طبیعت ۱۱ فعالیت مدارس لرستان به صورت حضوری ۱۲ اعمال مخصوص روز اول ماه مبارک رمضان ۱۳ اوقات شرعی اهواز در 14 فروردین ماه 1401+دعای روز اول ماه رمضان ۱۴ اوقات شرعی آبادان و خرمشهر در 14 فروردین ماه 1401+دعای روز اول ماه رمضان مهمترین اخبار رحمان رضایی: باید دیدارهای تدارکاتی خوبی را برگزار کنیم/ همه منتظر صعود ایران از دور گروهی جام جهانی هستند مس و تراکتور در پی جبران/ رحمتی به تیم دوست داشتنیاش رسید الهه منصوریان: تشنه مدال گرفتن در هانگژو هستم/ صدیقی به خوبی از پس مدیریت ووشو برآمده است خوشنامترین بازیگر ماه رمضان 1401: همیشه دغدغه بازیگری داشتم/ به کار کودک بر نمیگردم! توقیف ۳۳ هزار خودروی حادثهساز در نوروز 1401/ کاهش ۲۳ درصدی تعداد جانباختگان آخرین اخبار استان ها تفسیر دعای روز اول ماه رمضان بدون سحری روزه بگیرید ، کرونا می گیرید! چگونه روزه گرفتن را برای فرزندان جذابتر کنید؟ بهترین غذا برای سحری در ماه مبارک رمضان چیست؟ در سحری و افطاری چه بخوریم و چه نخوریم ؟ 7حرکت ورزشی مخصوص ماه مبارک رمضان روزه گرفتن از چه تاریخی واجب شد؟ دعای روز اول ماه مبارک رمضان بانگ سحری خوانی ماه رمضان در لرستان تقدیر از مردم لرستان به خاطر همکاری با پلیس در روز طبیعت فعالیت مدارس لرستان به صورت حضوری اعمال مخصوص روز اول ماه مبارک رمضان اوقات شرعی اهواز در 14 فروردین ماه 1401+دعای روز اول ماه رمضان اوقات شرعی آبادان و خرمشهر در 14 فروردین ماه 1401+دعای روز اول ماه رمضان آیا نمک چاق کننده است؟ اوقات شرعی کردستان در اولین روز ماه مبارک رمضان اخبار برگزیده تفسیر دعای روز اول ماه رمضان بدون سحری روزه بگیرید ، کرونا می گیرید! چگونه روزه گرفتن را برای فرزندان جذابتر کنید؟ بهترین غذا برای سحری در ماه مبارک رمضان چیست؟ در سحری و افطاری چه بخوریم و چه نخوریم ؟ 7حرکت ورزشی مخصوص ماه مبارک رمضان روزه گرفتن از چه تاریخی واجب شد؟ دعای روز اول ماه مبارک رمضان بانگ سحری خوانی ماه رمضان در لرستان احتمال دیدار و گفتوگوی زلنسکی و پوتین تقدیر از مردم لرستان به خاطر همکاری با پلیس در روز طبیعت فعالیت مدارس لرستان به صورت حضوری اعمال مخصوص روز اول ماه مبارک رمضان اوقات شرعی اهواز در 14 فروردین ماه 1401+دعای روز اول ماه رمضان اوقات شرعی آبادان و خرمشهر در 14 فروردین ماه 1401+دعای روز اول ماه رمضان ویژه برنامه های رمضان 1401 در قاب شبکه پنج شبکه اجتماعی تفسیر دعای روز اول ماه رمضان بدون سحری روزه بگیرید ، کرونا می گیرید! چگونه روزه گرفتن را برای فرزندان جذابتر کنید؟ بهترین غذا برای سحری در ماه مبارک رمضان چیست؟ در سحری و افطاری چه بخوریم و چه نخوریم ؟ 7حرکت ورزشی مخصوص ماه مبارک رمضان روزه گرفتن از چه تاریخی واجب شد؟ دعای روز اول ماه مبارک رمضان بانگ سحری خوانی ماه رمضان در لرستان احتمال دیدار و گفتوگوی زلنسکی و پوتین تقدیر از مردم لرستان به خاطر همکاری با پلیس در روز طبیعت فعالیت مدارس لرستان به صورت حضوری اعمال مخصوص روز اول ماه مبارک رمضان اوقات شرعی اهواز در 14 فروردین ماه 1401+دعای روز اول ماه رمضان اوقات شرعی آبادان و خرمشهر در 14 فروردین ماه 1401+دعای روز اول ماه رمضان ویژه برنامه های رمضان 1401 در قاب شبکه پنج خوشنامترین بازیگر ماه رمضان 1401: همیشه دغدغه بازیگری داشتم/ به کار کودک بر نمیگردم! آیا نمک چاق کننده است؟ الهه منصوریان: تشنه مدال گرفتن در هانگژو هستم/ صدیقی به خوبی از پس مدیریت ووشو برآمده است رحمان رضایی: باید دیدارهای تدارکاتی خوبی را برگزار کنیم/ همه منتظر صعود ایران از دور گروهی جام جهانی هستند آخرین اخبار بازار اخبار پربازدید اخبار برگزیده قیمت زنده نرخ سکه و ارز لیگ ایران و جهان آرشیو اخبار صفحه نخست | ارتباط با ما | درباره ما | آرشیو |
تمام حقوق برای خبرگزاریبرنامحفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است
طراحی سایت خبری و خبرگزاری آساممنبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: برنا ماه رمضان گریه شیر مرگ دعای روزهای ماه رمضان دعای شب های ماه رمضان اعمال روز اول ماه رمضان دعای روز اول ماه رمضان دعای اولین روز ماه مبارک رمضان دعای روز اول ماه مبارک رمضان فعالیت مدارس لرستان به صورت حضوری روزه گرفتن از چه تاریخی واجب شد دعای روز اول ماه مبارک رمضان تفسیر دعای روز بیست رمضان اوقات شرعی کرونا می گیرید جذاب تر کنید رمضان دعای قرار بده روزه خاص رمضان 1401 شب زنده روزه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۹۵۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) و عبور از دوگانههای باطل
یکی از ابعاد مهم در سیره امام صادق(ع)، نهضت علمی و فرهنگی گستردهای بود که توسط ایشان جریان پیدا کرد. امام صادق(ع) نهضتی را که پدر بزرگوارش، امام محمد باقر(ع) آغاز کرده بود، به اوج رساند. عصر امام صادق(ع) یکی از پرتحولترین دورههای تاریخ اسلام است. این دوران با تضارب افکار و اندیشهها و پیدایش نحلههای مختلف و انواع انحرافها و بدعتها و عقاید باطل در جامعه همراه بود. بسیاری از این جریانهای فکری، دوگانههای باطلی بود که در برابر یکدیگر شکل گرفته بود و امام صادق(ع) با عبور از هر دو جریان، جریان سومی را به عنوان خط اصیل معارف اسلامی تبیین کردند.
اکنون برخی از این دوگانههای انحرافی و نحوه عبور امام صادق(ع) از آنها و تبیین جریان سوم و اصیل را بازگو میکنیم.
برخی از دوگانههای انحرافی در زمان امام صادق(ع)
جریان «اهل حدیث» یکی از جریانهای فکری دوران حضرت بود که تمرکز خود را روی روایات قرار داده و تعقل را کنار گذاشته بود، در مقابل این جریان «اهل رأی» بودند که در عقلگرایی افراط داشتند و به متون وحیانی توجهی نداشتند.
جریانی دیگر به نام «جبریه» قائل به جبر بودند و اختیار انسان را با استناد به توحید عملی زیرسؤال میبردند و در مقابل این جریان، «مفوّضه» انسان را بهصورت کامل مختار دانسته و عملاً سلطه و اراده الهی نسبت به افعال انسان را زیرسؤال میبردند. همچنین در رویکردهای تفسیری، جریانی بود که بهصورت کلی امکان تفسیر قرآن را زیرسؤال برده و قرآن را قابل تفسیر نمیدانست و جریانی دیگر بدون هیچ چارچوب مشخصی، به تفسیر قرآن میپرداخت تا جایی که کار به تفسیر رأی کشیده میشد.
در مباحث خاصتر و جزئیتر کلامی، جریانی در بحث خداشناسی و صفات الهی، قائل به تعطیل بود و «معطله» نام داشت. در برابر آن، جریان «مشبهه» و یا «مجسمه» بود که خدا را به مخلوقاتش تشبیه میکرد و برخی از آنها برای خدا جسم قائل بودند.
مقابله با دوگانههای انحرافی با تبیین جریان سوم
گفتیم اهل حدیث، کسانی بودند که عقل و علم را بهطور مطلق انکار کرده و تنها بر ظواهر قرآن و حدیث تکیه میکردند. این جریان درواقع اهل «جمود بر نص» بود و هرگونه تعقل در متن را کنار میگذاشت. در مقابل این جریان، جریان اهل رأی بود که عقلگرایی افراطی را دنبال میکرد و در استنباطهای فقهی نیز به جای تکیه بر متون دینی، اهل قیاس و استحسان بود. این جریان نیز در واقع اهل «اجتهاد در برابر نص» بود. امام صادق(ع) در برابر این دو جریان، جریان سومی را مطرح کرد که عبارت است از: «اجتهاد در نص». به این معنا که امام صادق(ع) نوعی جریان فقاهتی را تثبیت کرده و توسعه داد که در آن، تکیه بر منابع اصیل دینی و نصوص کتاب و سنت با رویکرد اجتهادی و بهکارگیری تعقل در استفاده از نصوص دینی محوریت داشت. این جریان از یک طرف مرزبندی با جریان اهل حدیث داشت، چرا که تعقل را به کار میگرفت و از طرف دیگر مرزبندی با جریان اهل رأی داشت، از این نظر که مبنا را منابع شرعی قرار میداد. این جریان سوم، عبور از دوگانه باطل جمود بر نص و اجتهاد در برابر نص بود.
در بحث توحید و امکان شناخت صفات خداوند، گفتیم اهل تعطیل معتقد بودند عقل آدمی راهی به شناخت اوصاف الهی ندارد و عملاً مانع هرگونه قضاوت درباره صفات خدا میشدند. در مقابل نیز اهل تشبیه معتقد بودند میان اوصاف الهی و انسان به لحاظ معنایی تفاوتی نیست و اوصاف خالق را به اوصاف مخلوقات تشبیه میکردند. امام صادق(ع) منظر کلامی متفاوت و نگاه سومی را به عنوان «اثبات بلاتشبیه» مطرح کرد. به این بیان که عقل میتواند صفات خدا مانند وجود، علم، قدرت و حیات را اثبات کند؛ اما نمیتواند به کُنه صفات الهی راه پیدا کند. پس ما صفات جمال و جلال خداوند را اثبات میکنیم؛ بدون اینکه خدا را به مخلوقاتش تشبیه کنیم.
یکی دیگر از مباحث کلامی، بحث مهم و پیچیده جبر و اختیار است. عدهای قائل به جبر شدند و با اتکا به توحید عملی، هرگونه اختیار را برای انسان نادیده گرفتند. به این معنا که ما اگر موحد هستیم، باید همه افعال را فعل خدا بدانیم و افعال انسان نیز مخلوق خداست و انسان در آن نقشی ندارد. در این نگاه هرگونه اراده و اختیاری برای انسان نفی میشود. در مقابل آن، جریانی قائل به تفویض بودند. به این معنا که میگفتند انسان در افعال خود کاملاً مختار و آزاد است و خدا نیز سلطهای بر افعال او ندارد. پس افعال انسان صرفاً با اراده و اختیار انسان انجام میشود.
امام جعفر صادق(ع) اینجا نیز در برابر هر دو جریان انحرافی، جریان سومی را با عنوان «امر بین الامرین» مطرح کرد. حدیث معروف «لاجبر و لاتفویض بل امرٌ بین الأمرین» اشاره به همین جریان سوم دارد. ما با وجدان خودمان درک میکنیم که قطعاً مجبور نیستیم و دارای اراده و اختیار هستیم. از طرفی قول به جبر، ظلم به خدای متعال است. اینکه ما انسان را مجبور بدانیم و در همین حال، او را مکلف بدانیم، معنا ندارد. تکلیف و عقوبت انسان بهواسطه فعلی که اختیاری دخصوص آن نداشته، ظلم و قبیح است و چنین چیزی نسبت به خدای متعال، محال است.
از سوی دیگر اگر اختیاری داریم، خدا این اختیار را به ما داده و ما به اذن او است که میتوانیم افعال خودمان را انجام دهیم، نه اینکه خدا دیگر بر ما سلطهای نداشته باشد. پس نه جبر درست است و نه تفویض و این همان امرٌ بین الأمرین است. همچنان که بزرگان دین فرمودهاند انسان در هر رکعت نمازش با جمله «بِحَولِ الله وَ قُوَّتِهِ اَقُومُ وَ اَقْعُد» نفی جبر و تفویض میکند. در واقع با عبارت «اقوم و اقعد» نفی جبر میکنیم و با عبارت «بحول الله و قوته» نفی تفویض.
در بحث تفسیر قرآن نیز اشاره شد عدهای هرگونه تفسیر قرآن را منع کرده و بر این باور بودند امکان فهم قرآن برای انسان وجود ندارد. به اعتقاد آنان قرآن یک متن معماگونهای است که فقط باید تلاوت شود. در برابر آنها، جریان دیگری نیز آنچنان در تفسیر آیات افراط میکردند که عملاً هیچ چارچوبی برای تفسیرشان وجود نداشت و هر چه به ذهنشان میرسید در مورد آیات قرآن گفته و رسماً تفسیر به رأی میکردند. امام صادق(ع) در برابر هر دو جریان، جریان سومی را به نام «تفسیر اجتهادی» که تفسیر بر مبنای حجت بود، بیان کرد. اکنون نیز مفسران شیعی از همین مبنا برای تفسیر آیات الهی پیروی میکنند. به این معنا که قرآن قابل فهم است و امکان تفسیر قرآن نیز وجود دارد؛ اما در چارچوب علم یا دلیل علمی. به بیان دیگر، ما باید برای هر برداشت تفسیری، حجت و دلیل معتبر داشته باشیم. این همان روش تفسیر اجتهادی است.
امام صادق(ع)، پایهگذار کلام، فقه و تفسیر شیعه
دوگانههای باطل جمود بر نص و اجتهاد در برابر نص، تعطیل و تشبیه، جبر و تفویض، منع از تفسیر و جواز تفسیر به رأی، همگی نمونههایی از جریانهای انحرافی و باطلی بود که در دوران امامت امام صادق(ع) رواج داشت و امام با نهضت علمی و فرهنگی همهجانبهای که به راه انداخت و معارف فراوانی که عرضه کرد و شاگردان فراوانی که پرورش داد، خط اصیل معارف اسلامی را تبیین و تثبیت کرد.
ما امروز میراثدار همان خط اصیلی هستیم که امام صادق(ع) در برابر این جریانهای انحرافی ترسیم کرد. کلام شیعه و فقه شیعه و تفسیر شیعه، محصول تبیین همهجانبه امام صادق(ع) و مرزبندی با جریانهای فکری انحرافی و دوگانههای باطل است.
منبع: روزنامه قدس